katiekraan.reismee.nl

Bye Bye Swaziland, helloooo South Africa!

Na Mozambique zijn de laatste twee weken in The Beautifull Kingdom of Swaziland aangebroken..
De laatste twee weken terug naar de Ezulwini NCP (neightbourhood carepoint). Dit is eigenlijk een soort peuterspeelzaal voor weeskinderen. Veel hebben geen ouders meer of zijn vroeger voor oma haar deur gedumpt.. Ze hebben het niet breed thuis. Een jongetje, Thando, 5 jaar, woont bij oma. Oma is schoonmaakster en is dus de hele dag weg en heeft weinig inkomsten. Na de ncp loopt die dus vaak buiten te slenteren op zoek naar eten. Vaak pakken ze het rotte fruit dat de marktdames niet meer gaan verkopen en eten dit.. Ik denk eraan om Thando te sponsoren. Een kind sponsoren is 75€ per jaar voor 7 jaar lang. Ik heb 10000en foto's van ze en het is fijn om te weten waar je geld naar toe gaat. Door te sponsoren kan het kind naar de basisschool en educatie is van groot belang hier. Dus als je ook geïnteresseerd bent, zegt het maar :).
Op de NCP kwamen we elke ochtend om 8:30 aan en werden we met open armen ontvangen en kregen we dikke knuffels. Altijd een goed begin van de dag al ben je chagrijnig! De jongens en meisjes gingen in een aparte rij staan en moesten hun naam, leeftijd, geslacht en woonplaats zeggen. 'My name is Ntombenghle, I am a girl, I am 4 years old, I live at Ezulwini. Thank you teacher'.
Hierna deden we het gebed en splitsten we de groep op in twee. De kleintjes en de grotere die hun naam al konden schrijven. Willy en ik hadden de kleintjes en Silja en Amy de grotere. De laatste week had ik de kleintjes in m'n eentje omdat Willy haar vijf weken voorbij waren.
We maakten oefeningen als volg de stippen en zo maakten ze de 1,2,3,4 en 5. Ook leerden we ze zo hun naam te schrijven. En we maakten een oefening om kleuren en vormen te leren. Erg leuk. Dit deden we een uurtje en om 10 uur was het ontbijt klaar. Dit was een soort maispap. Hierna het tandenpoetsritueel... Mijn god dit was altijd het vermoeiendste deel van de dag hahah. Alle kinderen duwen, gezichten en kleren vol tandpasta, watergevechten en modderbaden maken.. Maar hee tandjes gepoetst dus de weer klas in en van 11 tot 12 verhaaltjes tijd en liedjes zingen. Om 12 uur was lunch klaar, bruine bonen met maize, en om half 1 gingen ze naar huis.
De lunch en het ontbijt worden mogelijk gemaakt door het world food program. Teacher Gugu moet het gewicht van de kinderen bijhouden aan het begin en eind van het jaar, de papieren op orde hebben en dan krijgen ze het eten.
Over Gugu gesproken, volgens mij is ze een van de liefste mensen die ik ooit heb ontmoet. Na 4 weken intensief samenwerken met z'n vijfjes is er een mega goede band ontstaan.
Vrijdag was onze laatste dag, dit was erg emotioneel. Alle kinderen gedag gezegd en een cadeautje gegeven. Het was zo moeilijk omdat je toch vier weken samen bent geweest en daarbij komt ook nog eens dat je geen idee hebt hoe hun toekomst eruit ziet..
'S middags kwam Nosipho, ze regelt alles tussen de vrijwilligers en de projecten, afscheid nemen. Zonder dat we het wisten was het twee uur later.. Het gesprek ging over hiv. Tot grote shock kwam ik er toen pas achter dat teacher Gugu hiv heeft. Achteraf viel het wel op z'n plaats want ze was snel ziek en had allemaal pijntjes. Door hiv wordt je immuunsysteem slecht. Alsnog kwam dit nieuws een beetje hard aan omdat we zo veel samengewerkt hebben etc. Natuurlijk weet je: oké de helft heeft hiv en daar bereid je je op voor, maar toch..
Om de laatste dag goed te vieren en een mooie tijd in Swaziland af te sluiten zijn we met de hele groep (nieuwe+ oude vrijwillers) naar House on Fire gegaan. Dit is een van de grootste clubs. Het is duizend keer zo mooi als een club thuis. Veel mozaïek werken op de muren, grote dansvloer en een tropische sfeer. Hele geslaagde nacht! Om 4:30 slapen om vervolgens met de grootste kater uit de katergeschiedenis om 7 uur op te staan en koffer in te pakken.
Om 11 uur swazitime (12 uur dus) vertrokken we naar Zuid Afrika en na de grens werden we met open armen ontvangen door een groep giraffen! Uiteindelijk waren we om 17 uur in St. Lucia. Het eerste wat te doen stond was natuurlijk naar het strand (er is in Swaziland geen zee)!
Vandaag heb ik St. Lucia verkent, (awyeah ik word nog eens een echte hiker..) en deze middag hebben we de hippo+krokodillen zoektocht gedaan. Veeeeel Hippo's en ik heb zelfs een tand vastgehouden. Wist je dat er een beest is, lijkt op een ooievaar, en die eet baby krokodillen.
St lucia heeft aan de ene kant de Indische oceaan en aan de andere kant een grote rivier met enge beesten. Random door het dorp kom je borden tegen met: 'watch out for Hippo's at night'. Zelfs naast het zwembad in de backpackers lodge...
Vandaag is de laatste dag in St Lucia en morgen reizen we verder naar Durban om vervolgens de 26e of 27e in Kaapstad aan te komen.

Tot over 6 weken (de tijd gaat zoo snel)!
Foto's volgen :)
X